23 Ocak 2007

Kulaktan Kulağa


Bu sabah iş yerinden iki arkadaşım konuşurlarken kulak misafiri oldum.

- "Hrant Dink bir yazısında 'Türk kanı pis kandır' demiş. Valla kardeşim, eğer öyle dediyse öldürenin ellerine sağlık derim"
- "Ben de duydum öyle bir şey. Eh, öldürdülerse bir sebebi vardır elbet."

Malesef çoğumuz böyleyiz. (Kendimi de dışarıda tutmuyorum.) Birçok haber hakkında, kaynağını bulup birinci elden öğrenmek ve kendi durumumuza göre muhakeme yapmak yerine; o haber hakkında -belki hangi dünya görüşünde bile olduğunu bilmediğimiz- birinden başlayarak üçüncü, beşinci ağızdan yorumları dinleyip onlara inanmak daha kolay geliyor.

Arada ne büyük haksızlıklar yapılıyor, kimler harcanıyor kimbilir.

Bunun için, en azından bu üzücü olayda -Hrant Dink'in arkasından bile olsa- aynı haksızlığın yapılmaması için kendimce bir Hrant Dink dosyası hazırladım. Ekleriyle birlikte birkaç arkadaşa ve gruba mail attım bu yazıyı. Burada da bağlantılar halinde vereyim:

İlk olarak Hrant Dink'in 2003 ve 2004'te yayınlanmış, hakkında 301'den dava açılmış ve 6 ay hapse mahkum edilmiş (ve öldürülmüş) olduğu "Ermeni Kimliği Üzerine" isimli yazı dizisini okumak gerek.
(Burada söylenecek çok şey var ama, az önce bahsettiğim durum üzerine kendimle çelişmemek için hiçbir yorum yapmayacağım. Hatta, Dink'in yargılanmasına neden olan cümlenin altını bile çizmedim -o cümle haberlerde bulunabilir-. Çünkü yazının tamamı okunmadığında çok anlamsız bir cümle haline geliyor. Mahkum edenlerin ve öldürenlerin yanlışına düşmemek için yazının tamamı mutlaka okunmalı.)

Agos gazetesinin resmi internet sitesinde yayınlanmış bu yazı dizisine ulaşmak için buraya tıklayın.

İkinci olarak
Dink'in 301'den mahkumiyetinin ardından yapılan haberlere (Radikal gazetesinden bir haber) ve CNN Türk'te Ahmet Hakan'la yaptığı röportaj gibi kaynaklara bir göz atmak gerekiyor. Çok daha fazlası Google'da bir hamleyle bulunabilir.

Son olarak Hrant Dink'in son yazıları yine Agos gazetesinin web sitesindeki Son Yazılar bölümünden okunabilir.

Kulaktan kulağa oyunu her zaman oynanacak. Belki de insanın doğasında "araştırıp, doğrudan kaynağın kendisinden bilgi almak ve kendi muhakemesini yapmak" zorlu yolunu tercih etmek yerine, ödünç fikirlerin kolaylığına sığınmak var. Farkında olmadan bunu hepimiz, her gün yapıyoruz. Ama, bunu bazen tersine çevirebilecek olanlar da bilinçli ve eğitimli kişilerden başkası değil.

"Dink, Türk kanı pis kandır, demiş, ölmeyi haketmiş" diyenlere işin doğrusunu anlatmak, kulaktan kulağa oyununda mızıkçılık yapıp, ilk söylenen sözü doğru haliyle tekrar söylemek gibi bir sorumluluğumuz olduğuna inanıyorum.

Dipteki Not: Mail kutuma Hacettepeli grubundan, Alper Fidaner tarafından şöyle bir mail geldi. Ben ancak 8'de Kızılay'da olabileceğim için yürüyüşe katılamayacağım. (Sordum, o kadar sürmezmiş, kısa bir yürüyüş olacakmış.) Ama belki katılmayı düşünenler olabilir diye maili aşağıya yapıştırıyorum.

*Hrant Dink'i uğurlamak üzere*

Ankara'da Hrant Dink'i uğurlamak üzere, 23.01.2007 günü saat 17.00'de başlayacak bir etkinlik ve ardından yürüyüş düzenlenecektir.

Ankara etkinliğinde pankart ve flama açılmaması kararlaştırılmıştır. Etkinliğe yalnızca karanfiller, mum, meşale ve DİNK'in resimleri ile katılım rica edilmektedir.

*Tarih : 23.01.2007 Salı günü *
*Saat : 17.00Yer : Sakarya Caddesi Meydanı - Kızılay*

*Etkinlik için Sakarya Caddesi'nden Birgün Gazetesi önüne (Atatürk Bulvarı No:127) saat 18,00'de yürünecektir.*

3 yorum:

  1. "Gözlerin rengi, biçimi ne kadar farklı olursa olsun gözyaşlarının rengi aynıdır"....Afrika Atasözü

    "Genetik bağlamında bilimsel olarak kanıtlanmış herhangi bir insan ırkı yoktur ama ırkçılık ve ırkçılar vardır. Saf bir Fransız, İngiliz, İtalyan, Alman, İspanyol, Bulgar, Rus, Yahudi ırkı olmadığı gibi 24 ayar bir Türk ırkı da yoktur. Ama bunların ırkçıları vardır!"...Özdemir İnce

    Ermeni de olsak Türk' te, Yunan' da, zenci de, beyaz da "Gözyaşlarımız Aynı Renk".... insanlık olarak insan yiyen ırkçı yamyamlara bir kurban daha verdik...ne kadar üzüldügümü anlatmam zor..dün gozyaslarimi tutamadim ve bir Türk olarak ülkemin ırkçılarından bir kez daha utandim....Nur içinde yat sevgili Hrant....

    YanıtlaSil
  2. Ülkemdeki ve tüm dünyadaki ırkçılardan, insanlık adına utanıyorum diye bir ekleme yapayım ben de.

    YanıtlaSil
  3. Bugün, Dink'in ölümünün 2. yıl dönümünde, bu bloğa şu anahtar kelimelerle uğrayan bir ziyaretçi olduğu için mutlu oldum: "hrant dink türk kanı pis dedimi"

    İki yıl önce bu yazıda bahsettiğim kulaktan kulağa oyunundan çıkmak isteyen bu okuyucuyu seviyorum. Bu sorusunun, yazımda özellikle 'yazmayacağım' dediğim cevabını kısacık yazayım. (Gerçi böyle bir açıklama yapmak, buna ihtiyaç duymak bile acı.)

    SORU: Hrant Dink "Türk kanı pistir" dedi mi?
    CEVAP: Dink'in bir yazısında "... Türk'ten akan zehirli kan" diye bir söz geçer. Yazının tamamı okunduğunda bu cümlenin demek istediği gayet nettir: O zehirli kan, Dink'e göre, bir takım Ermeniler'den artık akıp bitmesi gereken Türk nefretidir. Nasıl? Tam tersiymiş değil mi?

    YanıtlaSil